Metro u Parizu




Najpoznatiji vid prijevoza u Parizu je zasigirno Pariški metro.Métro de Paris je zapravo sustav brzog javnog prijevoza u Parizu. Oko četriri i pol milijuna putnika koje preveze svaki dan čine ga drugim najkorištenijimn metro sustavom u Europi (poslije onoga u Moskvi), te jednim od najkorištenijih metro sustava u svijetu.




A organiziran je jednostavno i već nakon par minuta se može shvatiti način finkcioniranja kao i kako koristiti linije koje su izvrsno isprepletene i u vrlo kratkom vremenu možete doći sa jedne točke do druge čak i na udaljenije mjesta. Primjerice mi smo se od Arc Triumphe a do Chateau of Vincennes vozili linijom 1( žuta metro linija) oko 15 min a to je nekih 20 km. 
Ako uzmemo da je stanica svakih 500 do 700 m i da je to sami centar grada gdje se prolaze sve stanice na Elizejskim poljanama (Champs Élysées) potom na Trgu Sloge (Place de la Concorde) preko Louvrea i dalje do Trga Bastilje( Place de la Bastille) i dalje do Vincennesa to je dobro prolazno vrijeme. 
Jer tu su obično tijekom dana najveće gužve i po procjenama oko 1,5 milijuna ljudi se vozi tada metrom.




Za koristiti turistu koji je duže od 3 dana u posjetu Parizu je svakako za preporučiti tjednu pokaznu karticu Navigo Découverte. Za koju vam treba prethodno pripremljena slika, te koju vam mogu izraditi na svim većim Zračnil lukama i metro i RER postajama. Tjedni pokaz vrijedi 7 dana.Sama karta vrijedi od prvih jutarnjih linija u ponedjeljak (oko 5:30) do posljednjih linija u nedjelju (nešto nakon ponoći).

Preporuka smještaja u Parizu

Zadnji metro polazi od prve točke na svojoj liniji oko 23.45 a na svim linijama. Može se izraditi do po novome Četvrtka u tjednu a za 22,15 EU imate neograničeno kretanje na svim linijama. A linije su svih 5 zona metroa, RERa i lokalnih željeznica.No one vam vjerojatno neće trebati jer i do zračnih luka Roissy-Charles de Gaulle (CDG) i Orly (ORY), Chateau Versailles, Fontainebleau, Parc Disney,zapravo Disneyland Paris, vozi RER.



Zanimljivo je svakako da i ta kartica, ima chip koja vrijedi do opoziva a to je obično dugo i da se može kod svake nove posjete nadopuniti na automatima za prodaju karata , kod ljubaznih i nasmijanih i vrlo dostupnih djelatnika. 
Ubrzati si vrijeme produživanja kartice možete i kod kuće sa softwerom preuzetim sa njihovih službenih stranica,registracijom na iste i pomoću čitača pametne kartice i kreditne kartice nadopuniti tjednu karticu. Nisam probao ali sam dobio obavijest i uputstvo kako se to radi, ako treba kome obratite se slobodno na e mail.



Ako vam je u planu vikend posjet ili neki brzi City brake u Parizu svakako je za preporučiti ili vikend karticu iili paket od 10 karata.



Kako rekoh Navigo Découverte tjedni ili mjesečnu pokaznu karticu možete kupiti u gotovo svakoj Metro, RER, Transilienovoj poslovnici koja prodaje ulaznice i karte. Kažem "skoro", jer same kartice mogu nestati vrlo brzo zbog velikog braoj turista koji posjećuju grad. Nama je prvi puta trebalo gotovo 1h da dođemo na red u poslovnici na Zračnoj luci Charles de Gaulle.

Preporuka smještaja u Parizu

Trebati će vam fotografija malo manja od veličine za putovnicu točna dimenzija Navigo Decouverte fotografije je veličine 3 cm visine 2,5 cm. Također računajte i na vrijeme za popunjavanje svojega imena i osnovnih podataka,za to će vam trebati i neko pisalo. 
Mi smo primjerice svoje fotografije skenirali i otisnuli na printeru doma u potrebnim dimezijama. 
No ukoliko i to predvidite u blizini poslovnica za prodaju karata na svim glavnim postajama gotovo uvijek postoji stroj za brze fotografije. Koji koštaju 5 € za jedan skup od četiri fotografije. 
Stoga svakako napravite fotografiju prije odlaska po ulaznicu. Svoje doma ili iz automata tamo. 
Sama izrada pokazne karte je trajala za nas četvero nekih 10 tak minuta i bila je aktivna za korištenje do Nedjelje u 0,00 h odmah.



Zapravo u praksi je to ovako.Valjanost pokaza počinje u ponedjeljak ujutro, sa prvom uslugom i linijama Metroa i RER a. To je obično oko 05:30, a završava sljedeće nedjelje na zadnji Metro ili RER.Vlakovi podzemne željeznice obično stižu na njihovu zadnju terminalnu stanicu oko 00:40. Kreću sa prve postaje na liniji oko 23.45. Važno uz pokaz je reći i to da nakon četvrtka u ponoć ne može kupiti više za tekući tjedan. A od petka pa nadalje do srijede se može kupiti nove zone samo za sljedeći tjedan. 

No vratimo se i na metro.

Prve linije pariškog metroa građene su metodom "cut-and-cover".



Postaja Châtelet na liniji 14, otvorena 1998. godine. A trenutno je bila u tijeku obnova više postaja.
Dok je za našeg posjeta dio,kratko istina,postaja bila zatvorena zbog poplave.

Prva linija otvorena je 19. srpnja 1900. godine tijekom svjetske izložbe. Cijeli sustav se brzo širio do Prvog svjestkog rata tako da je jezgra bila dovršena do 1920-ih. Produžeci linija prema predgrađima bili su građeni 1930-ih.

Nakon Drugog svjetskog rata metro je doživio zasićenje. Uvedene su novije kompozicije vlakova kako bi se udovoljilo zahtjevu povećanog prometa. Rješenje je bila druga mreža, RER, razvijana od 1960-ih. Ona je sa svojih pet linija (A, B, C, D i E) predstavljala dodatnu željezničku mrežu za parišku regiju.

Pariški metro svakako je jedan od simbola grada svjetla. Na široko je poznat po umjetničkom uređenju postaja i neke su stvarno mala umjetnička djela. Sustav ima 16 linija. Označene su različitim bojama i brojevima. A koje su uglavnom podzemne u cijeloj dužini. 
Pariški Metro i RER sustav ima ukupno 300 stanica na nekih gotovo 214 km tračnica. Funkcioniranjem metroa upravlja tvrtka RATP. Linije imaju različito vrijeme otvaranja i zatvaranja, zavisno od dana u tjednu. 
No uglavnom se drže prve linije u 5:30 a zadnje polazne sa dolaskom u zadnju stanicu u 1.40. 
No postoje iznimci tome kroz koji dio grada prolaze ukoliko se održavaju kakvi događaji (poput poznatoga dočeka Nove godine, kada voze cijelu noć). Redovno, kako rekoh najviše voze od 05:30 h ujutro do 01:15 h iza ponoći.



Za vrijeme naše posjete proširivale su se tri linije: 4, 8 i 12.

Također za prijevoz u Parizu postoji RER što su zapravo prigradski vlakovi građeni i razvijani kako rekoh posije 1960 tih.

Share this: